Старша група “Вербиченька” 2024/2025н.р
11.10.2024 П’ятниця
Вихователі: Наталія Руденко
Заняття, Ознайомлення з соціумом+ Мовленеве спілкування+ліплення
Тема: У різних народів своя краса+Свищик
Хід заняття
Вправа; ,,кущик слів”
З кожним словом про красу кидати у корзинку фішки квіточки
Розглянути як прикрашають представники африканських племен, як одягаються індійці, якути, європейці.
Розглянути їх архітектуру. Це результат праці талановитих людей
Обговорити суть поняття,,краса слова”,,гарні мрії”,,гарні вчинки” запропонувати сказати гарні слова. Чи приємно чути такі слова. А чи приємно говорити іншому гарні слова .
А що вам більше подобається говорити чи чути гарні слова?
Читання оповідання Л. Сергіївої ,,Красуня”(інтернет)
Чому плакала дівчинка? Чому літня жінка назвала дівчинку красунею? Порівняйте яку красу бачила жінка і дівчинка?
Ліплення “Свищик”
Виготов українську народну іграшку- свищика та оздоб її крапочками і лініями за допомогою стеки.
10.10.2024 Четвер
Вихователі: Наталія Руденко
Заняття: Ознайомлення з соціумом+малювання
Тема: Різні люди- різної домівки+Мій будинок
Хід заняття:
Вправа ,,Житло- мешканці”
Назвати мешканців житла
Мурашник-……….., дупло-………
Один із казкових героїв говорив ,,Мій дім- моя фортеця”. Як ви розумієте цей вислів. Якими мають бути найважливіші вимоги для будь якого помешкання
Казка ,,Про трьох поросят”
Розгляд ілюстрацій до казки
У новій енциклопедії,яку має Олексій, ідеться про будиночки в різних куточках світу. Розглянь малюнки. Поміркуй де чия домівка? З’єднай домівку з її мешканцем.
Познач ті, які ти бачив.
Наталка вирішила розмалювати будиночки. Розглянь,що їй вже вдалося намалювати. Визнач чого бракує кожному будиночку, і домалюй це.. Кого ти хочеш поселити в цих будиночках? Розкажи.
Запропонувати намалювати власний дім та розповісти друзям
Чому дім можна вважати фортецею, що захищає від небезпеки.
09.10.2024 Середа
Вихователі:Наталія Руденко
Програма “Впевнений старт”
Заняття “Культура мовленевого спілкування”
Тема “Ми всі різні”
Хід заняття
Завдання: присісти із заплющеними очима, однією рукою зібрати предмети,що розсипані по підлозі,пройти відстань спиною вперед не оглядаючись, тощо.
Запропонувати поміркувати над значенням слів ,,вільний” і ,,обмежений”
Як ви розумієте ці слова. Що або хто може обмежити можливості рухатись. Чому обмеженість ускладнює життя людини(травма,захворювання).
Розгляд ілюстрацій
Чи можна назвати людей обмеженими можливостями слабкими? Ці люди слабкі духом чи тілом? Чому?
Сьогодні Тарас не прийшов до садочка. Він зламав руку. Як ти гадаєш ,чи зможе він виконати звичні рухи? Свою думку обгрунтуй. Розглянь зображені предмети та познач V ті,якими Тарас , зможе користуватися, а – ті якими не зможе. Поясни.
Громада потурбувалася про людей з особливими потребами. Для них придумані спеціальні умови в місцях громадського користування. Щоб такі місця було легше знайти , їх позначають спеціальними знаками . Розгляньте знаки. Про що вони говорять? Де ти бачив . Познач ті, які є в місцях де ти буваєш. Як треба поводитись, коли поруч така людина?
08.10.2024 Вівторок
Заняття :Логіко математичний розвиток + Конструювання
Тема: Лічба . Пряма і зворотна лічба. Геометричні фігури, орієнтування в просторі +Літак
Хід заняття
Д/гра ,,Назви пропущену цифру,,
Д/гра ,,На яку фігуру схожа,,
Д/гра “Найди предмет такої форми”
Д гра,,Знайди свою доріжку,,
Орієнтування в просторі
Конструювання “Літак”
Зробимо паперовий літачок. Розглянь схему послідовно виконуй ф промовляй свої дії. Розфарбуй літачок на свій смак
Випробуй його
Заняття Художня література
Тема: Читання казки В. Скомаровського ,, Горобець-горобчик,,
Хід заняття
-Які зміни від булися в природі?Що саме змінилось? Які пташки знам залишилися?
Як ми допоможемо і їм вижити взимку? Що ми сипимо їм у годівничку?
Яких пташок ми бачили біля годівниці?
Послухайте казочку,,Горобець-горобчик”
Ілюстрації до казки
Бесіда
Хто є головним героєм казки? Що він вирішив зробити? Чи зміг горобчик дістатися теплих країв? Куди потрапив горобчик? Як його прийняв ведмідь? Коли горобчик полетів додому? Як ви вважаєте сподобалося горобчику зимувати з ведмедем? Чого можна навчитися в цієї казки? Не слід робити те, що тобі природою не дано . Чому цей твір називають казкою?
07.10.2024 Понеділок
Вихователі:Наталія Руденко
Програма ,,Впевнений старт
Тема,,Світ великий і малий
Мета: сформувати вміння дітей називати різні країни,відомі міста України Вчити розповідати про рідне місто чи село.Розвивати вміння аналізувати художні твори
Розвивати вміння проявляти ініціативу ,терпимо ставитись до чужих ініціатив .Виховуввти позитивне ставлення до людей,з якими вони взаємодіють
Заняття ,Мовленевий розвиток+ малювання
Тема Багато вимірне поняття ,,Світ,,+Пташка в гніздечку
Хід заняття
Вправа,,Розвідники,,
Всі речи, матеріали живі істоти,що навколо нас мають свою назву
Розглянути все навколо і знайти те,про що можна сказати,,Це-світ,,,
Пояснити свої дії та свій вибір.
Що ви розумієте під поняттям ,,великий світ,, ,,малий світ,, Назвати модель великого і малого світу (материки,моря,,ріки,міста будинки,,природні та матеріальні елементи іграшки,,елементи кухні,люди представники тваринного і рослинного світу)
Назви про який світ розповідають друзі (Наприклад Наталка розповідає про світ рослин. Що підтверджує твою думку).
Намалюй предмети твого світу-те,що тобі цікаво,те що тобі подобається те чому ти радієш. Розкажи про цікаве з твого світу.
Розгляд картини ,,Петриківська розпис,,
Розглянь картину. Що відбувається? Що ти бачиш тут такого ,що дозволяє так думати? Що можна сказати про цих персонажів? Які кольори переважають?
Малювання ,,Пташечка,,
Малювання фарбами.
03.10.2024 – 04.10.2024 Четвер, п’ятниця.
Вихователі:Наталія Руденко
Тема Створення презентація книги гарних манер
Хід заняття
Запропонувати дітям написати слово ,Гарні манери
Манери-це мовлення,поводження,зовнішній вигляд
Запропонувати зробити книгу-Книгу Гарних Манер
Перший день проекту
Запропонувати знабору предметних картинок(або намалювати) відібрати те,що може знадобиться в оформленні сторінок книги,Потрібно сформувати правила прояву гарних манер дитина повинна відібрати картинки і розповісти про те що вона хоче намалювати,наклеїти на своїй сторінці.
Активність другого дня
Допомогти дитині у створенні святкових зачисток(бант ,стрічка, брошка)
Призначити фотографа
Підібрати гарні пісні,вірші,танці
Позавершнню призентації дитина і батьки повинні обмінятися своїми думками і враженнями-Що тобі найбільше сподобалося?
Сторінка досягнень
Пригадай, що ми робили за темою ,,Етикет”.
Правила культурного спілкування.
Прикрась сторінку вражень цікавинками, намалюй те що тобі найбільш сподобалось.
02.10.2024 Середа
Вихователі:Наталія Руденко
Заняття: Пізнавально дослідницька діяльність:у світі природи
Тема: Красуня осінь
Хід заняття
Розгляд ілюстрацій ,,Красуня осінь,,
Вправа,,Знайди відмінність,,
2. Культура мовленевого спілкування(грамота)
Тема: Слово, речення.
Д/гра “Скажи одним словом”
Ніж виготовлений з металу–Який ніж?(металевий)
Глечик виготовлений з глини-Який глечик ?(глиняний)
Тарілка виготовлена з фарфору-Яка тарілка?(фарфорова)
-Які слова ви промовляли?(Слова-назви ознак)
Д/гра “Добери по три слова до назви кожної пори року”
Весна – бруньки, проліски, струмом
Зима–лід сніжинки, санки
Літо -ягоди, сонце, море
Осінь -дощ, хмарки, листя
Д/гра “Речення в піраміді”
01.10.2024 Вівторок
Вихователі: Наталія Руденко
Заняття Логіко математичний розвиток + Конструювання
Тема: частини доби, лічба, орієнтування в просторі + Літак
Хід заняття
Орієнтування впросторі
Конструювання,,Літак,,(з будівельного матеріалу)
30.09.2024 Понеділок
Вихователі: Наталія Руденко
Тематичн заняття
Міжнародний день економіки
Хід заняття
27.09.2024 П’ятниця
Вихователі:Наталія Руденко
Тематичний день “День здоров’я”
Тема : Бережи здоров’я,
Хід заняття
26.10.2024 Четвер
Вихователі:Наталія Руденко
Заняття Ознайомлення з соціумом+ малювання
Тема:Дружнє чаювання
Хід заняття
Вправа ,,Відгадай,,
Діти за допомогою жестів і міміки висловлюють певну фразу а діти глядачам мають її прочитати,тобто здогадатися,що сказав ведучий Наприклад
-Дайте мені будь ласка одну цукерку
Прочитати казку “Лисиця і журавель”
Що для вас є неприємним в казці?
Як має поводити себе господар який запросив на гостину? Які правила етикету для гостя вам відомі?
Що необхідно для того щоб влаштувати зване чаювання?
Який посуд потрібний для чаювання? Від чого залежить вибір посуду та його кількість?
Запропонувати розфарбувати посуд для гостей
25.09.2024 Середа
Вихователі: Наталія Руденко
Заняття :ознайомлення з природним довкіллям
Тема:Тварини восени
Хід заняття
2 Заняття Культура мовленевого спілкування(грамота)
Тема Речення
Хід заняття
Мовленнєва гра,,Добери слова,,
До слів сад, город,ліс дібрати назви фруктів, овочів,рослин, тварин
Д/гра,,Додай потрібне слово,,
М/гра “Продовж речення”
Їжак несе- ,,,,
Їжачиха побачила-……
Він назбирав- ……..
Вона несе-……
24.09.2024 Вівторок
Вихователі:Наталія Руденко
Заняття:Логіко математичний розвиток+конструювання
ТемаЛічба, геометричні фігури
Будиночок(конструювання)
Хід заняття
Д/гра,,Порахуй,,
23.09.2024 Понеділок
Вихователі: Наталія Руденко
Програма Впевнений старт
Тема:Етикет-правила культурного спілкування+малювання
Мета:сформулювати у дітей уявлення про сутність поняття поняття етикет
вправляти дітей у вживанні мовленнєвих форм етикету в різних мовленнєвих ситуаціях Розвивати позитивне ставлення до різних форм комунікації зі світом людей і природним світом Виховувати у дітей культуру спілкування
Заняття культура мовленевого спілкування
Тема : Етикет+Квітка настрою
Хід заняття
Привітання
У садочку новий день,всім говорять- добрий день! Добрий день мені й тобі Усім людям на землі
Сьогодні ми з вами поговоримо ,що таке етикет. Етикет це правила культурного спілкування
Д граВвічливі слова
(Добрий день,дякую,будь ласка,,,)
Казка М. Пляцковського ,,Гей,ти!,,(інтернет)
Чому ніхто не хотів спілкуватися з папугою,що з ним було не так.
Етикет живе в усьому світі Є він і в Україні
Розкажіть які правила етикету ви знаєте
Познач,які тобі зрозу мілі
Д гра,,Квітка настрою,,
Запропонувати намалювати квітку,кожний колір має значення
Жовтий-веселий
Червоний -бадьорий
Синій- спокій
Зелений-дружбу
Чорний-сум
11.09.2024 Середа
Вихователі: Наталія Руденко
Мовленнєва діяльність: Грамота
Тема: «Звук [т], [т`]. Літера Тт»
Мета: закріпити знання про звук [т], [т`]; ознайомити з літерою Тт; формувати вміння робити звуко-буквенний аналіз та складовий аналіз слів.
Д.гра «Скажи навпаки»
Назвіть склад зі звуком [т] або [т`], а діти змінюють ці склади навпаки: та – тя, те-тє, ти-ті, ту-тю, ать-ат, ут-уть.
Гра « Найсмачніший сніданок»
( Назвати всі корисні продукти із звуком [т ], , які треба вживати на сніданок :томати,компот,бутерброд, капуста,салат,картопля,батат,…)
«НА що схожа літера Т?»
Мовна розминка «Скоромовці» ( промовляння скоромовок).
Робота над загадкою;
В зимовий час, студений час
Люблять всі малята нас.
З гірки ми рушаєм в путь,
А на гірку нас везуть.
(САНЧАТА)
– Які слова зі звуками [т], [т’] зустрілися у загадці?
Казка про літеру
Кажуть, колись, у давні часи, літера Т зростала в лісі , як гриб. Від того в неї стовбур, наче в гриба, і капелюшок.
А тепер, коли вона стала літерою, усе залежить від слова, до якого вона потрапить.
Наприклад, зі словом Тигр вона вважає себе трішечки тигром, але коли кажуть: бегемоТ – теж відгукується.
Пригадати назви транспорту і відшукати в них звуки [т],[т’].
10.09.2024 Вівторок
Вихователі: Наталія Руденко
Логіко-математичний розвиток + Конструювання
Тема: «Число нуль і цифра 0. Розв’язання задач і прикладів»
Мета: формувати уявлення про число нуль і цифру 0; вправляти у кількісній і порядковій лічбі; закріплювати вміння орієнтуватися у просторі.
Завдання 1.
Ознайомити дітей з числом нуль та цифрою 0
Завдання 2.
Розв’язати приклади:
- 0+1 =
- 7+0 =
- 8-0=
Конструювання
09.09.2024 Понеділок
Вихователі: Наталія Руденко
Мовленнєвий розвиток Тема: «Дерева та кущі»
Мета: узагальнити знання про дерева та кущі; учити визначати основні частини рослин; навчати порівнювати рослини за різними ознаками; вправляти в уміння утворювати іменники в родовому відмінку множини, у вживанні слів ознак; учити правильно будувати речення.
Д.гра «Де, що росте?»
- Дидактична гра «Покличемо ласкаво»Запитати у дітей:Як звернемося до мами? (Вихователь допомагає дітям правильно сформувати слова у кличній формі: «Мамочко, матусенько, мамуню, матусю.»)Як ласкаво звернемося до тата? (Таточку, татусю.) Як покличемо лагідно бабусю? (Бабусю, бабусенько.) Як звернемося лагідно до дідуся? (Дідусю, дідусенько.)Як ставляться до тебе твої рідні? (Люблять, піклуються, доглядають, допомагають, жаліють, балують.)А як ви ставитесь до мами, тата, бабусі з дідусем, братиків та сестричок? Що ви робите разом?
Пізнавально – дослідницька діяльність + Малювання “Дива Осені”
06.09.2024 П’ятниця
Вихователі: Наталія Руденко
Пізнавально – дослідницька діяльність: математичні уявлення
Тема: « Подорож по місту Геометричних фігур»
Д/в «Чарівна стежина»
– Щоб потрапити до міста Геометричних Фігур потрібно пройти ось по цій стежці із геометричних фігур. Скажіть, з яких геометричних фігур викладена стежка. А іти можна лише по зелених трикутниках.
Д/в «Придбайте квиток і займіть своє місце»
– Ось і місто Геометричних Фігур.
Ви готові подорожувати по ньому?
– На чому можна подорожувати?
– Що потрібно, щоб вирушити у подорож?
– Діти, серед великої кількості різних за розміром та кольором геометричних фігур – квитків придбайте квитки, якщо відомо, що квитки – не круги, вони не маленькі за розміром, вони не червоного і не синього кольору.
Д/г «Яка казка заховалась?»
– Ви любите казки? Яка казка улюблена?
– У місті Геометричних фігур теж люблять казки. Але їхні казки заховались у геометричні фігури.
– Давайте разом з вами відгадаємо, які казки люблять геометричні фігури.
Д/г «Квіти з геометричних фігур»
2. Комунікативно-мовленнєва діяльність
Тема:Небо та хмари
Програмовий зміст: продовжувати вчити дітей розрізняти на дотик предмети за описом. Познайомити з кругообігом води у природі та видами хмар. Розвивати тактильні відчуття, уяву, мислення, увагу, зв’язне мовлення. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід заняття
- Повідомлення теми
Дорослий читає загадку про хмаринки:
Мокра вата пропливає
З неба воду проливає
- Основна частина
- Презентація «Кругообіг води у природі» «Види хмар».
Бесіда за побаченим.
- З чого утворюються хмари?(з води)
- Що треба для утворення хмар?(сонце, тепло)
- Чи на однаковій висоті утворюються?(ні)
- Які бувають хмари?
Вправа «На що схожі?»
На дошці висять хмаринки різної форми. Діти уявляють на що схожі ці хмаринки. Пояснюють чому вони так вважають.
- Підведення підсумку
- З чим можна порівняти хмари? (вата, хутро, сніг…)
- Чи однакові всі хмари?
- Що треба робити, щоб хмарки були чистими?(не забруднювати воду)
05.09.2024 Четвер
Вихователі: Наталія Руденко
Заняття: Художня література + малювання
Тема: Слухання вірша Я. Щоголіва “Осінь”
Програмовий зміст:учити дітей емоційно відгукуватися на образний зміст та поетичну форму вірша; учити використовувати художньо-поетичні вирази у своїх відповідях; збагачувати образний словник; формувати вміння виражати емоційний стан голосом, мімікою.
Хід заняття
Гра – релаксація: “Ми – листочки”
(Під музику дитина імітує рухи осінніх листочки)
Сьогодні ми послухаємо вірш про осінь, автор вірша Яків Щоголів
Про яку пору року йдеться у вірші?
Яка осінь?
Давай спробуємо намалювати осінні дерева за допомогою листочків, а листячко за допомогою ватних паличок.
04.09.2024 Середа
Вихователі: Наталія Руденко
1.Пізнавально-дослідницька діяльність: у світі природи
Пізнавально – дослідницька діяльність: у світі природи
Тема: «Дерева – не лише прикраса землі»
Д/ г «Що, де росте?»
Заняття: Підготовка до навчання грамоти
Тема:”Закріплення знань про слова”
Програмовий зміст:закріплювати знання про слова – назви предмети, слова – назви ознак, слова: назви дій; закріплювати вміння правильно ставити запитання до слів та відповідати на них; практично ознайомити з графічною моделлю слів (у вигляді довгих та королких ліній); продовжувати вчити добирати слова-антоніми; учити писати похилі короткі та довгі лінії між лініями за зразком; виховувати інтерес до занять.
ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Організаційний момент
” Психогімнастика «Лікарі природи»
Добрий день, сонечко! (Піднімають руки вгору, привітатися з сонечком.)
Добрий день, земелько! (Опускають руки вниз, вітаючись із земелькою.)
Добрий день, водичко! (Простягають руки вперед, вітаючись із водичко.)
Добрий день, вітерець! (Ставлять руки до плечей, вітаючись із вітерцем.)
Основна частина
У садах, полях блукає, жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль, жде сестрицю білу в гості.
– Так, це осінь. Яка осінь? (Золота, мокра, похмура, щедра) Що ви зараз
називали? (Слова назви ознак) Які ще існують пори року? Доберіть слова
назви ознак до весни, зими, літа. Яка зима? (Сніжна, біла, холодна, весела) Яка весна? (Тепла, лагідна, зелена, сонячна, привітна) Яке літо? (Гаряче, сонячне,
веселе, яскраве)
Дидактична гра “Добери по три слова до назви кожної пори року”
Дорослий пропонує дітям уважно розглянути сюжетні малюнки, обрати якусь одну пору року та дібрати до неї три слова – назви предметів.
. Весна – бруньки, проліски, струмки.
. Вима – сніжинка, лід, санки.
• Літо – ягоди, сонечко, море.
.• Осінь – дощ, листя, хмари.
– Що ви зараз називали?
Дидактична гра «Перестрибни через осінню калюжку»
Дорослий пропонує дітям перестрибнути через уявну калюжу (синя хустка), але перед тим необхідно дібрати до запропонованого слова слова-антоніми.
Слова: великий – маленький, холодний теплий, широкий вузький, товстий – тонкий, кислий – солодкий, добрий – злий, високий – низький.
Дидактична гра «Збери слова у кошик»
Дорослий пропонує дітям погуляти кімнату та знайти по два предметні малюнки, що заховані. Той, хто знаходить, сідає на килимок та відпочиває. Уважно розгля-нути знайдені малюнки та визначити, на які запитання відповідають слова на цих двох малюнках (хто? що? що можна робити з цими предметами?). Діти відповідають по одному, а після відповіді кладуть малюнки в кошик.
Дидактична гра «Назви потрібне слово»
Дорослий називає слово та кидає м’яч дитині. Дитина ловить м”яч та називає узагальнювальне слово, до якого належить назване слово дорослим, потім повертає м’яч.
Слива – фрукт, чашка – посуд, айстра- квітка, сорочка- одяг, літак – транспорт.
Дидактична гра «Слова схожі запитання різні»
Дорослий пропонує дітям визначити, до якої з груп належить певне слово.
Для того щоб визначити, яке слово, необхідно поставити запитання: хто? що?
що робить? який?
• Дим, димовий, димить.
• Гратися, гра, грайливий.
• Дружба, дружити, дружний.
• Хвороба, хворий, хворіти.
Дидактична гра «Слова короткі та довгі»
Якими бувають слова за розміром? (Довгими та короткими) Як ви це можете визначити? (Довгі слова ми вимовляємо довго, а короткі
швидко.) Назвіть довгі слова. (Машинка, конструктор, черепаха, метелик, паровоз.)
Назвіть короткі слова. (М’яч, лев, кінь, кіт.)
– Пригадайте, як з коротких слів можна утворити довше слово?
Пальчикова вправа «Дощик»
Дощику, дощику,
Припусти, припусти
Та на наші капусти,
Відром, цебром,
Відерцем, реберцем!
Подушечки правої (лівої) руки притискають до столу. Навперемінно посту-кують ними по поверхні столу (удаючи гру на піаніно).
Підготовка руки до письма
Написання похилих коротких та довгих ліній між лінійками за зразком.
Вихователь звертає увагу дітей на дотримання інтервалу між лініями.
03.09.2024 Вівторок
Вихователі: Наталія Руденко
- Пізнавально-дослідницька діяльність: елементарні математичні уявлення+конструювання
Тема : Геометричні фігури – наші друзі.
Мета: закріпити назви геометричних фігур, кольори. Розвивати логічне мислення , уважність уміння аналізувати порівнювати , робити висновки. Виховувати спостережливість та старанність у роботі з індивідуальними картинками.
Дидактична гра «На що схожий?»
Фізкультхвилинка
Дидактична гра «Назви кольори»
2. Пізнавально-дослідницька діяльнясть: у світі людей
Тема: «Людина починається з добра»
Віршик про добро
Як хочеться, щоби у світі
Панувало лише добро
Щоб кожна пташечка співала
Й приносила усім тепло.
Щоб кожне деревце у лісі
Гойдав легенький вітерець,
А люди, щоб були добріші
Та усміхалися частіше.
Прислів’я про добро?
Добре діло роби сміло.
Світ не без добрих людей.
Добра бажаєш, то добро і роби.
Не одяг прикрашає людину, а добрі справи.
Добро дорожче за золото.
Хто людям добра бажає, той і собі має.
Дидактична гра « Оціни вчинок»
Руханка з Патроном
02.09.2024 Понеділок
Вихователі: Наталія Руденко
- Комунікативно-мовленнєва діяльність
Заняття: Мовленнєвий розвиток
Програмовий зміст:розвинути знання про ознаки осені, явища характерні для цього періоду. Уточнити і поглибити знання про явище листопад, підготовку листяних дерев до зими, використовуючи для цього оповідання Василя Сухомлинського «Осінь принесла золоті стрічки» .Розвивати вміння узгоджувати іменники з прикметниками, використовувати в мовленні слова зі зменшувально-пестливими суфіксами, дрібну та загальну моторику. Розвивати в грі – емпатії «Ми листочки» вміння передавати настрій, емоції, свої враження. Виховувати любов і повагу до природи рідного краю, вміння милуватися красою дерев восени.
Хід заняття
Діти, добрий день починається з гарного настрою, веселої усмішки, корисних справ. Так усміхніться один одному, побажайте один одному доброго дня. І я вам бажаю приємного дня, цікавого, вдалого.
- Яка пора року ?
- Яка осінь? (гарна, барвиста, наче царівна, золота)
Осінь… Дивовижна пора. Скількох поетів надихнула вона, скільки художників написали її портрет, скільки музик тужило по ній. І ми сьогодні щось незвичайне побачимо в ній. Допоможуть нам загадки:
Гарне дерево міцне,
Листя різбляне, рясне,
А на гілочках крилатих
Буде жолудів багато. (Дуб)
Впав колючим боком,
Глянув карим оком. (Каштан)
Біла кора, тоненькі віти,
Що це, відгадайте, діти?
Осінь дає нам листочок з завданням, а на ньому щось надруковано «Золоті стрічки».
Давайте відкриємо ось цю скриньку і роздивимось, що в ній.
- Що це? (стрічки)
- Які вони за кольором? Завдовжки? Завширшки? Де можна побачити такі стрічки? ( в косах у дівчаток)
- А чи бачили ви коли-небудь «золоті» стрічки на деревах?
Ось послухайте, як про це розповідає Василь Сухомлинський в оповіданні «Осінь принесла золоті стрічки».
Читання оповідання.
Ростуть над ставком дві берези. Стрункі, високі, білокорі. Опустили берези зелені коси. Віє вітер, розчісує їх. Тихо шелестять листям берези. То вони про щось розмовляють.
Однієї ночі стало холодно. На траві заблищали кристалики льоду. Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені коси. Зійшло сонце. Розтопило кристалики льоду. Подивилося сонце на берези й не впізнало їх – у зелених косах золоті стрічки. Сміється сонечко, а берези сумують.
- Що за золоті стрічки принесла осінь берізкам? (жовте листя)
- Чому сонечко сміялось? (милувалося їх красою)
- Що вам сподобалось у цьому оповіданні? ( воно красиве, поетичне, добре, невелике)
Отже, діти, В. Сухомлинський в своїх оповіданнях показує нам красу рідного краю, про, як ось ці берізки ніби то звичайні, але такі дорогі його серцю – дарують свою красу, зачаровують нею в таку незвичайну осінню пору.
Яке оповідання ми сьогодні читали?
про що воно?
Хто написав оповідання?
2. Пізнавально-дослідницька діяльність:
у світі природи + малювання
Тема: “Осінь – рідна пора”
Програмовий зміст: удосконалювати уміння складати описові розповіді за картиною; закріпити знання назв птахів, диких тварин, дерев, їх складових частин і функцій; сприяти розвитку пояснювального мовлення;
розвивати уміння правильно вдихати і видихати повітря; стимулювати вживання повних речень; розвивати пізнавальний інтерес дітей, прагнення до активного пізнання природи; формувати вміння логічно мислити;
Хід заняття
Уночі, як вам ще спиться,
Ходить, знаю, чарівниця?
Ходить садом, полем, гаєм,
Все у шати одягас.
Стає гарно навкруги,
В золоті сади, луги.
Одяг хто подарував?
Хто Їх так розмалював?
Яка гарна картина. Хто цей художник? Доведи, що це осінь.
(Діти описують картину, одночасно доводячи, що це осінь, називаючи ї ознаки.)
(Дерева одягли нове вбрання – жовті сукні, трава пожовкла, почала сохнути; в садах і парках зів’яли квіти; на городах достигла городина.)
Як називається явище, коли падае листя? (Листопад.)
Дорослий пропонує дітям уявити себе вітром і з різною силою подмухати на листочки.
(Діти дмухають на листочки, намагаючись Їх здути зі стола.)
А якщо капає вода? (Водоспад.) А якщо падає сніг? (Снігопад.)
Явище, коли падають зорі, називають… (зорепад).
Але Осінь так поспішала, що не встигла домалювати свою картину.
Давайте з вами порадимося, що ще можна домалювати. Допоможуть нам
чарівні листочки..
Дорослий звертає увагу дітей на осінні листочки.
Ці листочки не прості, ці листочки чарівні.
Осінь їх подарувала, завдання приготувала.
Дидактична гра «Склади дерево з частин»
Намалювати осіннє дерево разом з дітьми: