Матеріали до конкурсу

 Описовий звіт

щодо організації діяльності

 дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 4 «Сонечко» Конотопської міської ради Сумської області

з питань безпеки життєдіяльності

      На виконання Базового компоненту дошкільної освіти, та освітніх  програм для організації освітньо-виховного процесу в закладі є відповідна кількість груп та приміщень, що використовуються в повному обсязі з середньою наповнюваністю дітей.

При організації безпеки життєдіяльності дітей та формування у дошкільників основ безпеки життєдіяльності заклад керується:

від 02.08.2022 № 1/8794-22 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році, від 29.03. 2022 року №1/3737-22 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»;

– Освітньою програмою дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 4 «Сонечко» на 2022/2023 роки;

–  чинними  комплексними освітніми програмами «Дитина» та «Впевнений старт»;

–     Наказами по ДНЗ: від 01.08.2022 № 46-од «Про організацію роботи з охорони праці, безпеки життєдіяльності, призначення відповідальних осіб  в дошкільному навчальному закладі № 4 «Сонечко» у 2022/2023 навчальному році», 22.08.2022  № 53-од   «Про дотримання правил безпеки життєдіяльності дітей, запобігання дитячого травматизму, посилення заходів безпеки під час організації освітнього процесу на час правового режиму воєнного стану в дошкільному навчальному  закладі №4 «Сонечко»  в 2022-2023 навчальному році», від 02.01.2023 № 8-од «Про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності в дошкільному навчальному закладі № 4 «Сонечко» у 2023 році»; від 02.01.2023 № 3-од «Про дотримання безпеки життєдіяльності дітей та запобігання дитячого травматизму в дошкільному навчальному закладі №4 «Сонечко» у 2023 році»;  від 02.01.2023 № 12-од «Про організацію й ведення цивільного захисту  у 2023 році», від 02.01.2023 № 7–од  «Про створення служби з охорони праці в дошкільному навчальному закладі № 4 «Сонечко» у 2023 навчальному році»; від 26.01.2023 № 16-од «Про дотримання  безпекової ситуації в дошкільному навчальному  закладі № 4 «Сонечко»; від 01.09.2022 № 78-од «Про організацію роботи   психологічної служби в дошкільному навчальному  закладі № 4 «Сонечко» у 2022/2023 навчальному році», від 01.09.2022 № 70-од «Про створення та організацію роботи психолого-педагогічної команди  супроводу дитини з особливими  освітніми потребами в дошкільному навчальному закладі № 4 «Сонечко» у 2022/2023 навчальному році», від 01.09.2022 № 64-од «Про запобігання та протидію булінгу (цькування)  в дошкільному навчальному закладі».

Відповідно наказу про ДНЗ від 20.02.2023 року № 20-од «Про створення штабу безпеки у дошкільному навчальному  закладі № 4 «Сонечко»  на 2023 рік» створений штаб безпеки дошкільного навчального закладу.

Відповідно наказу  від 22.08.2022 № 53-од «Про дотримання правил безпеки життєдіяльності дітей, запобігання дитячого травматизму,  посилення заходів безпеки під час організації освітнього процесу на час правового режиму воєнного стану в дошкільному навчальному  закладі №4 «Сонечко»  в 2022-2023 навчальному році» п.3.4., 3.5 розроблено: План реагування на надзвичайні ситуації вихователя групи»; «Алгоритм дій працівників після отримання сигналу «Повітряна тривога», «Увага! Всім!», «Алгоритм дій педагогічного працівника  у разі надзвичайної ситуації»; «Алгоритм дій батьків у разі надзвичайної ситуації»; «Алгоритм дій працівників після отримання сигналу «Повітряна тривога» в другу половину дня;  дії працівників закладу у випадку оголошення повітряної тривоги.

Працівники проходять інструктаж щодо правил поводження при виявленні небезпечних предметів, здійснюється навчання з цивільного захисту, пожежної безпеки, надання першої домедичної допомоги, мінної безпеки на нарадах при директору, виробничих нарадах.

Є медичний кабінет, ізолятор для надання першої допомоги  у разі нещасного випадку чи раптового погіршення стану здоров’я учасників освітнього процесу.

В закладі створена і функціонує кімната Безпеки, в групах існують міні-куточки Безпеки, де педагоги формують у дітей навички безпечної поведінки у дітей при різних небезпечних ситуаціях.

Кожна вікова група має евакуаційні шляхи на вулицю та до безпечного місця. В приміщенні розміщені шляхи евакуації розміщені на І та ІІ поверхах. Заклад має найпростіше укриття для евакуації учасників освіти при «Повітряній тривозі». Найпростіше укриття має два евакуаційних виходи в різних частинах приміщення.

Питання щодо створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти висвітлювались на семінарі – практикумі «Організація безпечного освітнього середовища» (листопад), на педагогічній раді від 31.08.2022 (протокол № 1), плані роботи на 2022/2023 навчальний рік (тематична перевірка «Стан  роботи зі створення психологічного та фізичного безпечного освітнього середовища в ЗДО»(листопад).

З метою підвищення науково-теоретичного рівня та фахової майстерності педагогів з вересня поточного навчального року було проведено низку методичних заходів, серед яких:

  • анкетування вихователів з питань БЖД;
  • консультації: «Організація безпечного освітнього процесу та умов гармонійного розвитку дошкільників(жовтень),  «Етапи роботи з формування у дошкільників уявлень про безпеку», «Безпека під час війни» (жовтень), «Перша допомога при різних видах травм» (квітень);
  • педагогічні години «Роль вихователя у формуванні безпечного освітнього середовища» (вересень);
  • семінар – практикум «Організація безпечного освітнього середовища» (листопад);
  • Здійснювались перевірки: «Стан роботи з профілактики захворюваності та дитячого травмування»(жовтень), «Стан роботи зі створення психологічного та фізичного безпечного освітнього середовища в ЗДО»(листопад), «Стан роботи з профілактики дитячого травмування, охорони життя і здоров’я дітей»(лютий).
  • Проведені практикуми з працівниками: “Алгоритм дій при виявленні розливу ртуті”,

«Алгоритм дій при виявленні вибухонебезпечних предметів», «Алгоритм дій при виявленні симптомів у вихованця на інфекційне захворювання в тому числі COVID»

В методичному кабінеті наявна методична та науково-педагогічна література з питань безпеки життєдіяльності дошкільників. Методичні рекомендації для вихователів та батьків, практичний матеріал систематизовані у тематичній папці «Безпека життєдіяльності дошкільників». На допомогу педагогічним працівникам оформлено методичний бюлетень «Дбаємо про безпеку життєдіяльності».

Розвивальне предметно-ігрове середовище дошкільного закладу організовано так, щоб сприяти фізичному розвитку, збереженню та зміцненню здоров’я вихованців, збагаченню їхніх знаннь про правила безпеки життєдіяльності, оволодіння основами БЖД. Воно є природнім  для дітей, у ньому вони почуваються захищено, комфортно, впевнено, а головне – безпечно.

Педагоги подбали про те, щоб у різних осередках групових приміщень було достатньо матеріалів, які сприяють формуванню в дошкільнят навичок безпечної поведінки. Зокрема, в осередку для сюжетно-рольових ігор розміщені атрибути для організації ігор: «Лікарня», «Рятувальна служба», «Пожежники», «Водії», «Безпека в природі», «Сигнали світлофору», «Правила дорожнього руху».

В книжкових осередках груп педагоги розміщують художню літературу відповідної тематики та сюжетні картинки на розрізнення безпечних та небезпечних ситуацій.

У природному осередку в кожній віковій групі розташовані постійні та сезонні об’єкти природи та небезпечні предмети, які можуть побачити дитина.  Також вихователі розміщують інформаційні та наочні матеріали про природні стихійні лиха (буревій, ураган, повінь, пожежу) та їхні руйнівні наслідки, отруйні рослини, небезпечних тварин.

В кожній віковій групі в осередках з безпеки життєдіяльності, містяться штучні зразки засобів з надання першої медичної допомоги, індивідуального захисту, пожежегасіння; інформаційні матеріали про правила поведінки у звичних та екстремальних ситуаціях; тематичні міні-стенди: «Миємо руки правильно», «Весела стоматологія», «Як перемогти мікробів» тощо. Наявність таких стимулюють вихованню самостійності, дисциплінованості, відповідальності, свідомого ставлення до свого життя та здоров’я. Є в наявності наочні посібники та дидактичні ігри з навчання основам БЖД.

Вихователі всіх груп приділяють належну увагу плануванню занять з БЖД, організовують з дітьми бесіди під час прогулянок, в ранкові години. У повсякденному житті  педагогами організовуються заняття та бесіди з дітьми на теми: «Хто такий незнайомець, поведінка з незнайомими людьми», «Правила поведінки з електроприладами», «Безпечні ігри. Сірники – не іграшка», «Правила безпечної поведінки з домашніми тваринами», тощо. Педагоги  використовують ілюстративний матеріал, відкриті запитання, пошуково-дослідницьку діяльність.

Цікаві дидактичні ігри та завдання пропонують дітям вихователі групи «Іжачок» (Довбиш Алла., Гітліна Ірина), містяться у лепбуці з безпеки життєдіяльності («Добре чи погано», « Можна – не можна», «Що корисно, що шкідливо» (вживання корисних та шкідливих продуктів), «Хороші та небезпечні іграшки», «Лікувальні чи отруйні», «Що потім?», «Сам вдома» та інші).

Вихователі старшої групи «Веселка» (Соляник Маргарита) особливе значення приділяють індивідуальним та груповим організованим формам роботи з дітьми. В контексті наскрізного впровадження підходу «навчання через гру» педагоги особливу увагу надають діяльнісним методам навчання, відкритим запитанням, спільному розв’язанню проблем під час роботи в парах, малих групах.

В логопедичних групах «А», «Б» (Поливко Людмила, Горлач Олена, Бойко Анастасія) педагоги планують матеріал, доступний для дітей, з урахуванням їхніх індивідуальних та психологічних особливостей, стану мовленнєвого розвитку.

Формування основ безпеки життєдіяльності педагоги дошкільного закладу здійснюють у три етапи.

На першому підготовчому етапі діти отримують та частково узагальнюють знання про небезпеку, що може чатувати на дітей у довкіллі. На цьому етапі педагоги використовують такі форми та методи роботи, як екскурсія, екскурсія-огляд, цільові прогулянки, читання творів художньої літератури, розгляд ілюстрацій, сюжетних картин, перегляд відео роликів, мультфільмів. На основному  етапі роботи з формування системи уявлень та навичок безпечної поведінки вихователі використовують різні види ігор з безпеки життєдіяльності, розповіді, розповіді-бесіди, бесіди, складання описових та творчих розповідей дітьми, розучування віршів тощо. На практичному етапі формування знань з безпеки життєдіяльності педагоги пропонують дітям завдання на застосування вже набутих знань та умінь в творчій та практичній діяльності. З цією метою вихователі використовують такі форми та методи роботи, як розв’язання проблемних ситуацій, творчих завдань, пошуково-дослідницька діяльність, проведення свят, розваг, квест-ігор, змагань, конкурсів.

Виходячи з умов правового режиму воєнного стану та карантинного режиму роботи дошкільного закладу, велика увага приділяється заохоченню всіх учасників освітнього процесу до дотримання правил безпечної поведінки, правил поведінки під час оголошення повідомлення «Повітряна тривога», при зустрічі з цікавим предметом, формування гігієнічних навичок, дотримання соціальної дистанції у приміщенні та на території ЗДО з метою забезпечення виконання профілактичних і протиепідемічних заходів.

З метою систематизації та узагальнення знань з безпеки життєдіяльності в дошкільному закладі проводились тижні Безпеки (жовтень, квітень).

У жовтні 2022 року заплановано та проводились такі тематичні дні: «Дитина на вулицях міста», «Дитина та інші люди», «Дитина і природа», «Дитина вдома», «Здоров’я та емоційне благополуччя дитини». Згідно даних тематик проводились тематичні заняття, ігри, тренінги з дітьми: «Вогонь-друг, вогонь – ворог», «Подорож до лісу»,«Азбука безпеки», «Небезпечні та вибухонебезпечні предмети», «Як вовк з козенятами потоваришував», «Подорож до країни знаків», «Маленькі друзі світлофора». проведені виставка творчих робіт «Школа безпеки» та фотовиставка «Безпека в родині – щаслива дитина».  Діти переглядали лялькову виставу «Пригоди поросятка Чока» на інтерактивній дошці.  Гарне лялькове, музичне та звукове оформлення вистави викликали справжній захват у дітей, спонукало їх до співпереживання ляльковим героям, розмірковування над вчинками героїв та їх наслідками.

У тиждень Безпеки дитини (квітень 2023 р) проводились тематичні дні: «Дитина на вулицях міста. Правила дорожнього руху», «Дитина і незнайомці», «Дитина і природа», Дитина вдома. Здоровя та емоційне благополуччя», «Пожежна безпека».

Педагогами організовано: виставка малюнків «Вогонь – не жарт» (з батьками),  тематична виставка «Увага! Небезпека!», спортивна розвага «Майбутні рятувальники», розгляд ілюстрацій, відеороликів із серії «Будь уважним на дорозі», «Не жартуй з вогнем!» „Пожежа”, “Повінь”, “Радіація”, “Гроза”, “Землетрус”, “Аварія” „Надзвичайні ситуації”, “Екологія навколо нас”  , „Лікарські рослини”.

Вихователі старшої та інклюзивної груп, як пізнавальний компонент, використовують «Уроки тітоньки Сови» («Уроки обережності») в організованих формах роботи з дошкільниками – під час занять, розваг, самостійної художньої діяльності – з метою ознайомлення, уточнення та закріплення знань правил поведінки у різноманітних життєвих ситуаціях.

Проте найбільше зацікавлення та захоплення у вихованців середньої та старшої груп дошкільного закладу викликає віртуальна екскурсія до пожежної частини. Під час відеоперегляду діти детальніше знайомились з професією пожежника, облаштуванням пожежної машини, в ігровій діяльності закріплювали елементарні правила пожежної безпеки.

З метою поглиблення знань дітей та набуття практичних  навичок захисту під час надзвичайних ситуацій вихователі усіх вікових груп проводять «Хвилинки безпеки». Цей вид роботи проводиться під час занять та в повсякденному житті.

Спостереження за діяльністю дітей, розмови з ними, опитування показали, що вихованці вже знають про небезпеку, яку можуть становити для людини гострі,  ріжучі, дрібні предмети, ліки, хімічні речовини; знають елементарні правила пожежної  безпеки та безпеки на дорозі; орієнтуються у правилах поводження з незнайомцями; мають елементарні знання про правила поводження з домашніми тваринами та правила безпечного спілкування з ними, розуміють та виконують алгоритм дій при оголошенні повідомлення «Повітряна тривога» та евакуації до найпростішого укриття та правила поводження в ньому.

Вихованці середньої групи та логопедичних груп «А», «Б» знають основні правила захисту від інфекційної хвороби COVID-19 та правила карантинного етикету; розуміють потребу користування індивідуальними предметами особистої гігієни; розуміють необхідність дотримання режиму дня для здоров’я людини; усвідомлюють вплив санітарного стану приміщення на здоров’я людини; розуміють причини виникнення пожежі.

Вихованці старшої групи знають правила запобігання виникненню пожежі, знають правила пожежної безпеки вдома, знають про роботу пожежників та рятувальників; знають номери телефонів аварійних служб; мають уявлення про частини вулиці, орієнтуються за світлофором та деякими дорожніми знаками; дотримуються правил поведінки в транспорті, мають уявлення про дії в ситуації, якщо загубився; керуються правилами поведінки щодо обережного поводження з домашніми та безпритульними тваринами; уміють користуватися ножицями, виделкою; усвідомлюють небезпеку неправильного користування електричними та газовими приладами; мають початкові уявлення про поведінку під час стихійних лих (гроза, ураган).

Вихователь Довбиш Алла, організувала гурток з безпеки життєдіяльності «Юні рятувальники», використовуючи парціальну програму та методичні рекомендації до неї «Про себе треба знати, про себе треба дбати», який проводиться з різними дітьми в кімнаті Безпеки.

Сучасні умова організації освітньої діяльності зумовили нагальну потребу в самоосвіті педагогів, у тому числі і з безпеки життєдіяльності. Так педагогами були самостійно опрацьовані матеріали методичного бюлетеня «Дбаємо про безпеку життєдіяльності», консультації «Перша допомога при різних видах травм»; проблемного столу «Методичні аспекти організації освітньої роботи з безпеки життєдіяльності».

Додатково педагоги самостійно використовують методичну та художню літературу за власним бажанням, наприклад, посібник «Безпечний світ дошкільника», «Про себе знати – лиха не мати», «Веселі уроки безпеки», «Веселі уроки Здоров’я», «Психологічна безпека дитини» тощо. Також педагоги дошкільного закладу мають вільний доступ та активно послуговуються фаховими журналами «Дошкільне виховання», «Палітра педагога», «Джміль».

Між адміністрацією закладу, педагогічними працівниками налагоджені партнерські стосунки  з батьківською громадськістю щодо  організації безпечного освітнього середовища для дітей та отримання ними якісних освітніх послуг. Освітня діяльність та зв’язок з батьками налагоджено як очно так і через вайбергрупи та сайт дошкільного закладу. Проводились такі консультації та бесіди з батьками: «Адаптація дітей до безпечних умов ЗДО в умовах воєнного стану та шляхи удосконалення»(вересень), «Як піклуватися про фізичне, психічне та соціальне здоров’я дитини?» «Взаємодія батьків та педагогічного колективу в роботі з попередження дитячого травматизму» (жовтень), «Фізично та психічно здорова дитина»(грудень),  «Небезпека навколо нас» (грудень), «Збереження емоційного стану здоров’я дітей в сучасних умовах» (січень), «Безпека дитини – важлива соціально-педагогічна проблема сучасності» (лютий), «Здоровя дитини – з власної родини», «Небезпека на дорогах» (березень), «Попередження надзвичайних ситуацій та дії»(квітень). Батьки мають уважно ставитися до безпеки та здоров’я своїх дітей; навчати їх передбачувати наслідки своїх дій, допомагати знаходити вихід з різних ситуацій; радіти їхнім найменшим успіхам.

В ДНЗ №4 «Сонечко» в березні та квітні організовано зустрічі з волонтерами Товариства Червоного Хреста України в місті Конотоп  – Толок Євгеном, який  провів семінар-тренінг з першої допомоги. Учасники заходу отримали змогу здобути теоретичну інформацію та практичні вміння щодо дій у різних ситуаціях надання першої допомоги: дії при кровотечах, серцево-легенева реанімація, алгоритм надання першої допомоги, порушення прохідності дихальних шляхів. Також інструкторами з мінної безпеки Леонтович С.А., Сахно Л.П. проведено навчання працівників закладу щодо питань мінної безпеки і вибухонебезпечних предметів, дій в надзвичайних ситуаціях та в разі виявлення підозрілих вибухонебезпечних предметів. Працівники закладу закріпили знання набуті при перегляді онлайн-вебінару на освітній онлайн-платформі «Зрозуміло!» за темою: «Мінна безпека».

Працівниками закладу (вихователями, спеціалістами) здійснюються адаптаційні заходи для здобувачів освіти в тому числі для дітей внутрішньо переміщених осіб (8 осіб), дітей з ООП (5 осіб), а саме: бесіда з батьками про поведінку, здоров’я, настрій дитини, зближення підходів до дітей, режиму дня у сім’ї та в дошкільному закладі, виявлення індивідуальних особливостей дитини, організація психологічного комфорту для новоприбулих, здійснення діагностики адаптації дітей, вивчення поведінкових реакцій з оцінкою факторів адаптації, використання ігрових інноваційних технік на допомогу адаптації до дошкільного закладу.

Працівники приймають участь у  проекті «Завжди поруч» (відповідно листа управління освіти Конотопської міської ради від 01.12.2022 № 158/01-12 «Про реалізацію обласного проекту «Завжди поруч») та отримують консультації і навчання від фахівця психологічної служби ЦПРПП управління освіти Олени Шкурко офлайн (щотижня) та через вайбер групу «Завжди поруч» (три рази на тиждень) різноманітної тематики, які сприяють оволодінню педагогами техніками та прийомами психоемоційної стабілізації та застосовуванню їх на практиці з дітьми; наданню своєчасної підтримки дітям у психотравматичних ситуаціях.

На сайті закладу висвітлюються консультації, поради, ігри з дітьми для батьків з різної тематики. Ведуться сторінки: «Безпечне освітнє середовище», «Сторінка психолога», «Система надання безоплатної правової допомоги», «Разом подолаємо булінг», «Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами».

Посилання на перегляд відеоролику   «Організація безпеки життєдіяльності дітей  в дошкільному навчальному закладі № 4 «Сонечко»  на ютубканалі:

 

https://youtu.be/P-k1M-TaxOU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *